מהו מחשוב ענן?

מחשוב ענן הוא אספקת שירותים שונים דרך האינטרנט. משאבים אלה כוללים כלים ויישומים כמו אחסון נתונים, שרתים, מסדי נתונים, רשתות ותוכנה.

במקום לשמור קבצים על כונן קשיח קנייני או התקן אחסון מקומי, אחסון מבוסס ענן  מאפשר לשמור אותם במסד נתונים מרוחק. כל עוד למכשיר אלקטרוני יש גישה לאינטרנט, יש לו גישה לנתונים ולתוכנות להפעלתו.

מחשוב ענן הוא אפשרות פופולרית עבור אנשים ועסקים ממספר סיבות כולל חיסכון בעלויות, פרודוקטיביות מוגברת, מהירות ויעילות, ביצועים ואבטחה.

 

הבנת מחשוב ענן

מחשוב ענן נקרא כך מכיוון שהמידע אליו ניגשים נמצא מרחוק בענן או במרחב וירטואלי. חברות המספקות שירותי ענן מאפשרות למשתמשים לאחסן קבצים ואפליקציות בשרתים מרוחקים ולאחר מכן לגשת לכל הנתונים דרך האינטרנט. המשמעות היא שהמשתמש אינו נדרש להיות במקום מסוים כדי לקבל גישה אליו, מה שמאפשר למשתמש לעבוד מרחוק.

מחשוב ענן לוקח את כל המשימות הכבדות הכרוכות במחיקה ועיבוד נתונים מהמכשיר שאתה סוחב או יושב ועובד בו. זה גם מעביר את כל העבודה הזו לאשכולות מחשבים ענקיים הרחק במרחב הווירטואלי. האינטרנט הופך לענן, והרי – הנתונים, העבודה והאפליקציות שלך זמינים מכל מכשיר שבאמצעותו אתה יכול להתחבר לאינטרנט, בכל מקום בעולם.

מחשוב ענן יכול להיות גם ציבורי וגם פרטי. שירותי ענן ציבורי מספקים את שירותיהם דרך האינטרנט בתשלום. שירותי ענן פרטיים, לעומת זאת, מספקים שירותים רק למספר מסוים של אנשים. שירותים אלו הם מערכת של רשתות המספקות שירותים מתארחים. קיימת גם אפשרות היברידית, המשלבת אלמנטים של השירותים הציבוריים והפרטיים כאחד.

טייק אווי מפתח

  • מחשוב ענן הוא אספקת שירותים שונים דרך האינטרנט, כולל אחסון נתונים, שרתים, מסדי נתונים, רשתות ותוכנה.
  • אחסון מבוסס ענן מאפשר לשמור קבצים במסד נתונים מרוחק ולאחזר אותם לפי דרישה.
  • השירותים יכולים להיות ציבוריים ופרטיים כאחד – שירותים ציבוריים ניתנים באופן מקוון בתשלום בעוד שירותים פרטיים מתארחים ברשת ללקוחות ספציפיים.

 

סוגי שירותי ענן

ללא קשר לסוג השירות, שירותי מחשוב ענן מספקים למשתמשים שורה של פונקציות כולל:

  • אימייל
  • אחסון, גיבוי ואחזור נתונים
  • יצירה ובדיקה של אפליקציות
  • ניתוח נתונים
  • הזרמת אודיו ווידאו
  • אספקת תוכנה לפי דרישה

מחשוב ענן הוא עדיין שירות חדש למדי, אך נמצא בשימוש על ידי מספר ארגונים שונים, החל מתאגידים גדולים ועד לעסקים קטנים, מלכ"רים ועד סוכנויות ממשלתיות ואפילו צרכנים בודדים.

 

מודלים של פריסה

ישנם סוגים שונים של עננים, שכל אחד מהם שונה מהשני. עננים ציבוריים מספקים את שירותיהם בשרתים ובאחסון באינטרנט. אלו מופעלות על ידי חברות צד שלישי, המטפלות ושולטות בכל החומרה, התוכנה והתשתית הכללית. לקוחות ניגשים לשירותים דרך חשבונות שניתן לגשת כמעט לכל אחד.

עננים פרטיים שמורים לקהל לקוחות ספציפי, בדרך כלל עסק או ארגון אחד. מרכז שירות הנתונים של המשרד עשוי לארח את שירות מחשוב הענן. שירותי מחשוב ענן פרטיים רבים ניתנים ברשת פרטית.

עננים היברידיים הם, כפי שהשם מרמז, שילוב של שירותים ציבוריים ופרטיים כאחד. מודל מסוג זה מאפשר למשתמש גמישות רבה יותר ועוזר לייעל את התשתית והאבטחה של המשתמש.

צורות חדשות יותר של שירותי מחשוב ענן כוללות את ענן הקהילה, ענן הנתונים הגדולים והמולטי-קלוד.

 

סוגי מחשוב ענן

מחשוב ענן אינו פיסת טכנולוגיה אחת כמו שבב או טלפון סלולרי. במקום זאת, מדובר במערכת המורכבת בעיקר משלושה שירותים: תוכנה כשירות (SaaS) , תשתית כשירות (IaaS) ופלטפורמה כשירות (PaaS).

  1. תוכנה כשירות (SaaS) כרוכה במתן רישיון של יישום תוכנה ללקוחות. רישיונות מסופקים בדרך כלל באמצעות מודל של תשלום לפי דרישה או לפי דרישה. ניתן למצוא מערכת מסוג זה ב-365 של Microsoft Office. 1
  2. תשתית-כשירות (IaaS) כוללת שיטה לאספקת כל דבר, החל ממערכות הפעלה ועד שרתים ואחסון באמצעות קישוריות מבוססת IP כחלק משירות לפי דרישה. לקוחות יכולים להימנע מהצורך ברכישת תוכנה או שרתים, ובמקום זאת לרכוש משאבים אלה בשירות במיקור חוץ , לפי דרישה. דוגמאות פופולריות למערכת IaaS כוללות את IBM Cloud ו-Microsoft Azure.  3
  3. Platform-as-a-service (PaaS) נחשבת למורכבת ביותר מבין שלוש השכבות של מחשוב מבוסס ענן. PaaS חולק כמה קווי דמיון עם SaaS, ההבדל העיקרי הוא שבמקום אספקת תוכנה באינטרנט, היא למעשה פלטפורמה ליצירת תוכנה המועברת דרך האינטרנט. מודל זה כולל פלטפורמות כמו Salesforce.com והרוקו.  5

 

יתרונות מחשוב ענן 

תוכנה מבוססת ענן מציעה לחברות מכל המגזרים מספר יתרונות, כולל היכולת להשתמש בתוכנה מכל מכשיר או דרך אפליקציה מקורית או דפדפן. כתוצאה מכך, משתמשים יכולים להעביר את הקבצים וההגדרות שלהם למכשירים אחרים בצורה חלקה לחלוטין.

מחשוב ענן הוא הרבה יותר מסתם גישה לקבצים במספר מכשירים. הודות לשירותי מחשוב ענן, משתמשים יכולים לבדוק את האימייל שלהם בכל מחשב ואפילו לאחסן קבצים באמצעות שירותים כמו Dropbox ו-Google Drive.  7  שירותי מחשוב ענן גם מאפשרים למשתמשים לגבות מוסיקה, קבצים והתמונות שלהם, הבטחת קבצים אלה זמינים באופן מיידי במקרה של קריסה של כונן קשיח.

הוא גם מציע לעסקים גדולים פוטנציאל עצום לחיסכון בעלויות. לפני שהענן הפך לחלופה בת קיימא, חברות נדרשו לרכוש, לבנות ולתחזק טכנולוגיה ותשתית לניהול מידע יקרות . חברות יכולות להחליף מרכזי שרתים ומחלקות IT יקרות עבור חיבורי אינטרנט מהירים, שבהם העובדים מקיימים אינטראקציה עם הענן באופן מקוון כדי להשלים את המשימות שלהם.

מבנה הענן מאפשר לאנשים לחסוך בשטח אחסון במחשבים הנייחים או הניידים שלהם. זה גם מאפשר למשתמשים לשדרג תוכנה מהר יותר מכיוון שחברות תוכנה יכולות להציע את המוצרים שלהן דרך האינטרנט ולא באמצעות שיטות מסורתיות ומוחשיות יותר הכוללות דיסקים או כונני הבזק. לדוגמה, לקוחות Adobe יכולים לגשת ליישומים ב-Creative Cloud שלה באמצעות מנוי מבוסס אינטרנט. 8  זה מאפשר למשתמשים להוריד גרסות ותיקונים חדשים לתוכניות שלהם בקלות.

 

החסרונות של הענן

עם כל המהירות, היעילות והחידושים שמגיעים עם מחשוב ענן, ישנם, באופן טבעי, סיכונים.

אבטחה תמיד הייתה דאגה גדולה בענן במיוחד כשמדובר ברשומות רפואיות רגישות ומידע פיננסי. בעוד שהתקנות מאלצות שירותי מחשוב ענן לחזק את אמצעי האבטחה והתאימות שלהם, זה נותר נושא מתמשך. ההצפנה מגינה על מידע חיוני, אך אם מפתח ההצפנה הזה יאבד, הנתונים נעלמים.

שרתים המתוחזקים על ידי חברות מחשוב ענן עלולים ליפול קורבן גם לאסונות טבע, באגים פנימיים והפסקות חשמל. הטווח הגיאוגרפי של מחשוב ענן חותך לשני הכיוונים: הפסקת חשמל בקליפורניה עלולה לשתק משתמשים בניו יורק, וחברה בטקסס עלולה לאבד את הנתונים שלה אם משהו יגרום לספק המבוסס במיין לקרוס.

כמו בכל טכנולוגיה, יש עקומת למידה הן לעובדים והן למנהלים. אבל עם אנשים רבים שניגשים למידע ומבצעים מניפולציות דרך פורטל יחיד, טעויות בשוגג יכולות לעבור על פני מערכת שלמה.

 

עולם העסקים

עסקים יכולים להשתמש במחשוב ענן בדרכים שונות. חלק מהמשתמשים מתחזקים את כל האפליקציות והנתונים בענן, בעוד שאחרים משתמשים במודל היברידי, השומרים אפליקציות ונתונים מסוימים בשרתים פרטיים ואחרים בענן.

בכל הנוגע למתן שירותים, השחקנים הגדולים בתחום המחשוב הארגוני כוללים:

  • Google Cloud
  • שירותי האינטרנט של אמזון (AWS)
  • Microsoft Azure
  • ענן IBM
  • ענן עליבאבא

שירותי האינטרנט של אמזון הם 100% ציבוריים וכוללים מודל של תשלום לפי שיטת מיקור חוץ. 9  ברגע שאתה על הפלטפורמה אתה יכול להירשם עבור אפליקציות ושירותים נוספים. Microsoft Azure מאפשרת ללקוחות לשמור נתונים מסוימים באתרים שלהם. בינתיים, Alibaba Cloud היא חברת בת של קבוצת עליבאבא.