טיפול בעלוקה - איך זה מתבצע

טיפול בעלוקה – איך זה מתבצע ?

הטיפול בעלקוה הוא מעל 3000 שנה. זה היה בשימוש נרחב, במיוחד בימי הביניים. הטיפול משמש לעתים קרובות יותר בנטורופתיה. טיפול בכרישה הוא אחד מתהליכי הניקוז ונחשב לצורה קלה של הקזת דם.

העלוקות

העלוקה הרפואית, כמו תולעת האדמה, שייכת לקבוצת הטבעת הטבעת והיא ילידת מים מתוקים. דגימות מבוגרות ומאורכות יכולות להיות באורך של עד 15 ס"מ.

הדרך בה הם נעים אופיינית לעלוקות: מחוץ למים הם נעים בעזרת שתי כוסות היניקה שלהם בקצות גופם. בגרונם שלוש לסתות המשובצות בשיניים חדות ולכן נשיכתן נראית כמו כוכב בעל שלשה.

עלוקות, המשמשות לטיפול, מגודלות במיוחד בחוות. על מנת למנוע העברה של מחלות זיהומיות כמו הפטיטיס ואיידס, ולכם העלוקות משמשות רק פעם אחת.

הכנה לטיפול בעלוקה

מכיוון שעלוקות רגישות לריחות עור, ניחוחות ואדים מניקוטין, אלכוהול ותרופות (למשל אנטיביוטיקה), על המטופל לעקוב אחר מספר כללים לפני הטיפול.

לדוגמא, עליו לשטוף את עורו באזור הרלוונטי רק במים. בנוסף, יש לשפשף תחילה את האזור שיש לטפל במטלית לחה וחמה כדי לקדם את זרימת הדם.

ביצוע טיפול בעלוקה

בהתאם למיקום ולאינדיקציה, משתמשים בשתיים עד שתים עשרה עלוקות. לשם כך, אלה מונחים בצינורות מעבדה ואז מונחים עם הראש ישירות על המקומות הרצויים. אם מחפשים נקודת נשיכה ספציפית מאוד, ניתן לנקב אותה באמצעות מכשיר דם (להב רפואי לנטילת דם) כך שהעלוקה תבחר בנקודה זו.

עשויות לחלוף מספר דקות עד שעלוקה נושכת ומתחילה לינוק. העלוקות זקוקות לשקט וחושך למחצה לצורך עבודתן. אחרי שהם מתנתקים, הם נושרים. זה יכול לקחת עשר דקות או שעתיים. עלוקה מוצצת כעשרה מיליליטר דם.

לאחר שהעלוקות נושרות, האזור ממשיך לדמם במשך 4 עד 20 שעות. זה אפקט רצוי. לכן מורחים תחבושת סופגת לאחר הטיפול. יש לשנות זאת מאוחר יותר לאחר שתים עשרה שעות. לעיתים קרובות יש צורך רק בטיפול בעלוקה כדי להקל על התסמינים.

השפעת הטיפול נמשכת לאורך תקופה ארוכה יותר. עם זאת, טיפול שני עשוי להיות נחוץ. באופן עקרוני, ניתן לקיים פגישה נוספת רק שלושה עד חמישה ימים לאחר הקודם.

הפסקה מוקדמת של טיפול בעלוקה

אם יש להפסיק את הטיפול בטרם עת, הרופא או המטפל האלטרנטיבי יכולים להחזיק ספוגית לחה באלכוהול ליד העלוקות. זה יכול לעזור לנתק את קצה הראש של העלוקה ובכך לנתק אותה ולהסיר אותה, עם זאת, אסור לקרוע את העלוקות, אחרת הלסת יכולה להישאר מאחור. אסור לזלף מלח על העלוקות מכיוון שהן מקיאות וחיידקים יכולים להיכנס לפצע הנשיכה.

ההשפעה של טיפול בעלוקה

כאשר העלוקות מוצצות את הדם, הן גם משחררות חומרים פעילים מסוימים. החשוב ביותר נקרא הירודין או אגלין והוא מיוצר בבלוטות הצוואר שלו. יש לכך השפעה נוגדת קרישה, מה שאומר שהיא מבטיחה שפצע הנשיכה לא ייסגר בהתחלה. זו גם הסיבה לדימום ממושך של הפצע. זה גם מגרה את זרימת הלימפה ויכול להיות שיש לו השפעה אנטי-עוויתית ואנטי-דלקתית עקב התרחבות כלי הדם המקומית.

חומרים פעילים אחרים בעלוקה מעודדים את זרימת הדם. זה חל גם על אובדן הדם הנלווה. מכיוון שהדבר נמשך מספר שעות בגלל הדימום הארוך, ניתן להשוות טיפול בעלוקה לזריקת דם איטית ועדינה מאוד. יש לו השפעה מעכבת, מעכב דלקת ומדלל את הדם.

שימוש בטיפול בעלוקה

טיפול בעלוקה רפואית משמש נטורופתים למגוון מחלות.
זה כולל:

  • הפרעות בוויסות הדם (למשל לחץ דם גבוה)
  • זיהומים מקומיים (למשל שחין)
  • מחלות עיניים (למשל קטרקט זקנה)
  • מחלות מפרקים (למשל דלקת מפרקים ניוונית או שיגרון)
  • מחלות של הוורידים (למשל דליות ורידים)
  • דלקת (למשל, סינוסיטיס כרונית)

בנוסף, מוצצי הדם הקטנים משמשים גם בניתוחים פלסטיים: במהלך השתלות מחודשות מחזירים את הגפיים הניתוקות או איברים מועברים למקומם המקורי. זה יכול להוביל לחבלות עיקשות, שניתן להסיר בטיפול בעלוקה.

מתי אין לבצע טיפול בעלוקה?

אולם במקרים מסוימים לא ניתן להשתמש בטיפול בעלוקה. זה חל, למשל, על חולים הנוטלים תרופות מדללות דם או הסובלים ממחלת כבד קשה. טיפול בעלוקה אינו משמש גם בחולים העומדים שלושה ימים לפני עקירת שן או ניתוח. אין לבצע טיפול בעלוקה באנשים הסובלים ממחלות חסימת עורקים או מסוכרת. בנוסף, אין להניח את העלוקות על אזורים המושפעים ממחלות עור.

דילוג לתוכן